a_cover bridge britain camera clay flowers music palet pottery yoga

Hamburg en Lubeck

Lezing door Wouter van Romondt
Heerlen maandag  25 september 2017 om 14.00 uur       
Heerlen Carbon 6 (voormalig CBS gebouw), Kloosterweg 1, Heerlen
Prijs lezing  € 10,00

Ter voorbereiding op de excursie op vrijdag 29, zaterdag 30 september en zondag 1 oktober 2017

De aanleiding voor deze lezing is de excursie die de Volksuniversiteit Maasland organiseert naar de Hanzesteden Hamburg en Lübeck. In de lezing brengen we eerst een bezoek aan het stoere Hamburg, een belangrijke Duitse havenstad. Via het oude Rathaus in het centrum wandelen we naar het Schauspielhaus en twee mooie kerken, de St.Jacobi en de St. Petri. Daarna gaan we naar de beroemde Speicherstadt, een roodbruine wereld van stijlvolle pakhuizen die op de werelderfgoedlijst van de Unesco staan. Dan nog even naar het Chilehaus in baksteen Art Decostijl. Vervolgens wandelen we naar de Kunsthalle. We bekijken hier een aantal topstukken uit de prachtige collectie van de Middeleeuwen tot hedendaagse kunst. Maar na al dat moois staat er nog een belangrijk museum op ons te wachten: het Kunst und Gewerbe Museum, een collectie toegepaste kunst in een paleisachtig gebouw. Even nog bezoeken we St. Pauli, waar het bruisende uitgaansleven voor levensgenieters voldoende bevrediging biedt. En dan als klapstuk het gloednieuwe Elbphilharmonie gebouw van de architecten Herzog en De Meuron. Wat een prachtig en bijzonder gebouw!

Maar nu gaan we naar het kleine intieme Lubeck. Een mooie oude stad met heuse stadsmuren en stadspoorten zoals de mooie Holstentor. Ook de markt met het fraaie Renaissance stadhuis is zeer de moeite waard. Maar dan heeft u de zeer hoge Marienkirche nog niet gezien, een lust voor het oog. En als je in Lübeck bent moet je zeker naar het beroemde Buddenbrookhaus van de schrijver Thomas Mann gaan. Ja en dan nemen we afscheid van Lubeck met een heerlijk stuk Marzipan, de specialiteit van Lubeck.

€10.00
Code: HLE101
Aantal:

België

Lezing door Wouter van Romondt
lezingencyclus woensdag 20 september – 4 en 11 oktober 2017
Heerlen woensdag om 14.00  uur   
Heerlen Carbon 6 (voormalig CBS gebouw), Kloosterweg 1,
Prijs lezingcyclus  € 30,00

WANDELINGEN DOOR BRUSSEL  –  woensdag 20 september 2017
In deze lezing wordt een bezoek gebracht aan de hoofdstad van België. Een stad rijk aan cultuur, monumentale gebouwen en prachtige musea. We starten op de Grote Markt en bekijken de vele Gildehuizen, het gotische stadhuis, het Broodhuis enz. Dan kijken we nog even om de hoek bij  Manneke Pis en lopen terug naar de fraaie Hubertusgalerij. We lopen vervolgens naar boven langs de grote Albert Bibliotheek naar de Kunstberg. Hier gaan we rondkijken in het vrij nieuwe Magritte museum en het ernaast gelegen Museum voor Schone Kunsten. Hier is kunst te zien van de Middeleeuwen tot de19de eeuw, allemaal topstukken. We lopen terug naar het centrum, maar niet na nog even het grootse Koninklijk Paleis te hebben bewonderd. We dalen af en wandelen naar het Beursgebouw waar zelfs Rodin aan het reliëf heeft gewerkt. Maar er is nog meer te zien: het hoge Atomium van de Wereldtentoonstelling van 1958 en het Jubelpark met in het midden het fraaie Museum voor Kunst en Geschiedenis. Ook kijken we even verderop naar het mooie Palais Stoclet met schilderingen van Gustave Klimt. Vervolgens wandelen we langs de exotische Marollen en de Kerk van de Grote Zavel terug naar ons beginpunt. Voorwaar een cultuurstad om lief te hebben.

SCHILDERS AAN DE LEIE  – woensdag 4 oktober 2017
De eerste groep schilders was vooral op het Franse Impressionisme vanaf 1880 gericht. Al snel vonden zij een eigen stijl, schilderend in het mooie rivierenlandschap, even buiten Gent, in lichte heldere en atmosferische kleuren zoals Emile Claus laat zien met zijn Luminisme. Andere buitenschilders volgden deze schilderstijl zoals o.a. Jenny Montigny, Cesar de Cock en Leon de Smet. Een nieuwe generatie laat vanaf 1905 een robuust Expressionisme zien waarin de mens centraal staat zoals Gust de Smet, Frits Vandenberghe en vooral de vertegenwoordiger van het rauwe Vlaamse Expressionisme, Constant Permeke. In het “ Huis der vier winden” in Jabbeke ontstaan aardkleurige kunstwerken met vaak het landschap, vissers en boeren als onderwerp. Ook de bijna kubistisch gevormde beelden zullen hier gemaakt worden.

THEO VAN  RIJSSELBERGHE  –  woensdag  11 oktober 2017
Schilder van het mediterrane licht. Geboren in Gent, volgt hij schilderlessen aan de academies van Gent en Brussel. Onder invloed van een van zijn docenten op de academie die vaak naar Marokko gaat, ontwikkelt Theo een sterk gevoel voor het exotisme. Hij zal later ook zelf vele reizen naar Noord Afrika maken. In Brussel raakt hij bevriend met de schrijver Emile Verhaeren. In deze periode schildert Theo nog zeer realistisch en gebruikt hij vaak donkere kleuren. Pas na een bezoek aan de tentoonstelling van de Impressionisten in Parijs zal zijn schilderstijl op slag veranderen. Hij werkt nu met korte heldere kleurige toetsen. In Brussel wordt hij de oprichter van de schildersgroep “ Les Vingts” met o.a. James Ensor, Willy Finch, Octave Maus en Jan Toorop. Deze groep zet zich af tegen het Academisme en zij organiseert vele bijzondere tentoonstellingen in Brussel. Echter dan ziet Theo in Parijs werk van Georges Seurat en dat geeft hem een schok. Vanaf dat moment zal Theo vooral pointillistisch gaan schilderen. Deze verfijnde stippelstijl zal hem veel roem bezorgen. Hij maakt erg veel portretten van de gegoede burgerij. Dan verhuist hij naar Zuid Frankrijk en hier in het milde mediterrane licht ontstaan veel meesterwerken. Aan het einde van zijn leven verandert hij nog eens van stijl. Zijn toets wordt breder. Hij overlijdt in Zuid Frankrijk na een vol en prachtig creatief leven.

€30.00
Code: HLE102
Aantal:

Duitsland

Lezing door Wouter van Romondt
lezingencyclus woensdag 25 oktober – 1 en 8 november 2017
Heerlen woensdag om 14.00  uur   
Heerlen Carbon 6 (voormalig CBS gebouw), Kloosterweg 1,
Prijs lezingcyclus  € 30,00

WANDELINGEN DOOR DRESDEN  – woensdag  25 oktober 2017
 Ook deze keer een driedelige cyclus over de kunst en cultuur van Duitsland. Vandaag wandelen we door de belangrijke kunststad Dresden. We beginnen bij het grote Zwinger gebouw, een groot paleiscomplex met een schitterende binnenplaats. In dit gebouw bevinden zich twee geweldige Musea: de beroemde Gemäldegalerie Alte Meister en het mooie Porzellan Museum. In beide musea gaan we de collectie bekijken. Na ons bezoek lopen door de fraaie poort en komen op het Theaterplatz. Hier staat de machtige Semperoper. Dit gebouw is prachtig gerestaureerd na het vernietigende bombardement op de stad aan het eind van de tweede wereldoorlog. Ook hier kijken we even binnen. Vlakbij de Semperoper bevindt zich het gigantische Residenzschloss, een mooi museum waar u de hele dag kunt doorbrengen. Er is vooral kunst uit de middeleeuwen, de Renaissance en de Barok te bewonderen. Een onderdeel van het Schloss is het wereldberoemde Grünes Gewölbe, een zaal van onder tot boven versierd met porselein, edelstenen, meubels en kroonluchters. Een zeer indrukwekkend geheel. Buiten gekomen wandelen we naar de Neumarkt, waar we de geheel gerestaureerde Frauenkirche zullen bezoeken.  Achter deze prachtige kerk bevindt zich het grote Albertinum. Een groot en hoog museum met vooral veel prachtige beelden uit alle perioden van de kunstgeschiedenis. Als we weer buiten staan lopen we langs de Katholische Hofkirche en nemen dan afscheid van deze heerlijke stad

MAX BECKMANN – woensdag 1 november  2017
De tragische Duitse schilder van het Expressionisme. Hij begint zijn schildersopleiding in Weimar. Daarna verhuist hij naar Berlijn. In 1914 vertrekt hij als medisch vrijwilliger naar het oorlogsgebied in Oost Pruisen en later naar Vlaanderen. Door wat hij hier meemaakt stort hij mentaal in. Hij verlaat de oorlog en gaat naar Frankfurt. Hier wordt hij na de oorlog docent op de Stedelijke Academie. Hij krijgt langzamerhand redelijk succes met zijn expressionistische schilderijen. Zijn werk laveert tussen het Expressionisme van ”Die Brücke“ en de anekdotiek van ”de Neue Sachlichkeit”. Echter in 1937 wordt zijn werk door de Nazi’s “entartet” verklaard en totaal teleurgesteld vlucht hij naar Amsterdam. Hij zal hier van 1937 tot 1947 blijven, wonende op het Rokin nr.85. Hier maakt hij 280 schilderijen. De oorlogsjaren tekenen zijn leven en zijn werk. In 1947 vertrekt hij naar de V.S. Hier wordt hij warm onthaald en geeft hij schilderlessen aan verschillende academies in de V.S. Zijn
kleuren worden feller, zijn lijnen worden dikker en zijn onderwerpen grotesker. Hij ontvangt veel prijzen en eredoctoraten. In 1950 overlijdt hij in New York.

OSKAR KOKOSCHKA - woensdag 8 november 2017
Hij is geboren in Pöchlarn, Oostenrijk, uit een Tsjechische familie. Na de middelbare school gaat hij naar Wenen naar de Kunstgewerbeschule. Hier krijgt hij les van Gustav Klimt. In 1908 schildert hij zijn eerste portretten in een expressionistische stijl. In het begin wordt hij sterk beïnvloed door de werken van Edvard Munch en Vincent van Gogh en in 1910 komt hij in contact met de uitgever van het avant gardistische tijdschrift Der Sturm. Voor dit bijzondere tijdschrift maakt hij verschillende omslagen en tekeningen. Dan neemt hij deel aan de tweede grote tentoonstelling van Der Blaue Reiter. Tegelijkertijd krijgt hij een onstuimige liefdesverhouding met Alma Mahler, de weduwe van componist Gustav Mahler.
In 1914 wordt hij soldaat in de Eerste Wereldoorlog en hij komt zwaar getraumatiseerd terug. Ondertussen is zijn geliefde Alma getrouwd met architect Walter Gropius. Oskar bestelt een levensgrote pop met de trekken van Alma en zal deze pop regelmatig schilderen. Hij schildert nu psychologisch-visionaire portretten in een dramatisch nerveuze schildertrant. Tenslotte verhuist hij naar Parijs. Hier begint hij aan een lange reeks landschappen en stadsgezichten. In 1937 verhuist hij naar Engeland omdat de Nazi’s zijn werk “entartet” vinden. Na de oorlog maakt hij grote mythologische schilderijen. Hij schildert nu in een persoonlijke variant van het Expressionisme met een onrustige effectvolle penseelvoering. Hij exposeert nu veel in Europa en de V.S. In 1953 verhuist hij naar Zwitserland en richt daar de Internationale Sommerakademie für Bildende Kunst op. Hij overlijdt op 94 jarige leeftijd in Montreux, na een boeiend en rijk leven.

€30.00
Code: HLE103
Aantal:

Parijs

Lezing door Wouter van Romondt
lezingencyclus 15 – 22 en 29 november 2017
Heerlen  woensdag om 14.00 uur   
Heerlen Carbon 6 (voormalig CBS gebouw), Kloosterweg 1,
Prijs lezingcyclus  € 30,00        

WANDELING DOOR PARIJS –  woensdag 15 november 2017

Deze wandeling voert ons langs mooie kerken zoals de Notre Dame, langs brede boulevards aangelegd door baron Haussmann, indrukwekkende monumenten en weidse pleinen zoals de Place de la
Concorde. Ook bezoeken wij de wijk Montmartre met de Neo-Byzantijnse kerk de Sacre Coeur, het woelige Montparnasse met zijn beroemde cafés. En ook verkennen we de buurt van het Hotel de Ville met het moderne Centre Pompidou en de gezellige wijk de Marais met het Musée Picasso. Natuurlijk bekijken we het fascinerende Louvre met de glazen piramide van de architect M.I. Pei.
Dan gaan we verder naar het 19de eeuwse Musée d’Orsay en vervolgen onze wandeling naar het Musée Guimet met de exotische collectie Oosterse Kunst. Natuurlijk komen we ook langs de Eiffeltoren, wandelen over de Champs Elysee en gaan we via de Arc de Triomphe op weg naar de wijk La Défense, het Manhattan van Parijs. Dan wordt het avond en nemen we afscheid van de Ville Lumiere. Au revoir.

EDOUARD MANET EN ZIJN TIJD – woensdag 22 november 2017
Deze lezing heeft vooral het doel Edouard Manet te plaatsen in zijn tijd. Hierdoor krijgen we een beter beeld van zijn kunst. Hij leeft in de tijd van Ravel, Debussy, Offenbach, Liszt, Baudelaire, Mallarmé, Zola, de Balzac, de eerste film, ballonvaarders en de Frans- Duitse oorlog. Als jongeman krijgt hij les van Thomas Couture. Hij wordt verliefd op de pianolerares van zijn broer, de Nederlandse Suzanne Leenhoff uit Zaltbommel en ze trouwen. Na een bezoek aan Spanje zien we duidelijk de invloed van Velasquez in zijn “Spaanse” schilderijen. Zijn vlotte schildertoets dankt hij aan de Nederlandse barokschilder Frans Hals. Dan maakt hij het spraakmakende schilderij “Le Déjeuner sur l’herbe” waarop twee geklede heren met een naakte dame te zien zijn. Een storm van verontwaardiging is zijn deel want alleen godinnen mogen naakt afgebeeld worden. Maar Manet schildert een jaar daarna zijn “Olympia”, een naakte prostituee, uitdagend kijkend naar haar publiek. Nog meer commentaar van het conservatieve publiek. Na 1874 zien we na zijn kennismaking met Monet en de Impressionisten zijn palet lichter en zijn penseeltoets losser worden. Hij schildert nu alledaagse onderwerpen zoals, tuinen, cafescènes en mooie dames.

PICASSO, DE PARIJSE JAREN 1900-1907  –  woensdag  29 november 2017
Bij deze lezing focussen wij ons op de periode waarin hij vanuit Barcelona in Parijs aankomt. Allereerst wordt een sfeerbeeld van Parijs rond 1900 gegeven. Picasso komt jong, onervaren maar zeer talentvol in Montmartre aan. Daar leeft hij samen met andere jonge Spanjaarden in zeer armoedige omstandigheden. Zijn werk ontstaat dan onder invloed van de Art Nouveau en de frivole uitgaanswereld in de werken van Toulouse Lautrec. Hij schildert wervelende danseressen en gezellige cafe chantants. Dan wordt hij verliefd op de mooie Fernande Olivier die hem inspireert. Ook het werk van Vincent van Gogh is een inspiratiebron. Dan ontstaat de blauwe periode in zijn werk met langgerekte melancholieke eenzame figuren. De zelfmoord van zijn vriend Casagemas laat diepe sporen achter in zijn werk. Door de liefde voor Fernande begint Picasso aan de lichtvoetige roze periode. Vaak komen zijn personages uit het circusleven, geschilderd in zachte roze tinten. Na een korte reis naar Holland gaat hij terug naar Spanje naar Gosol waar de liefde voor Fernande zijn onderwerp is. Na de Spaans Iberische monumentale periode komt hij uiteindelijk in 1907 tot zijn meest revolutionaire grote doek Les Demoiselles d’Avignon dat de Kubistische stijl inluidt. Een zeer boeiende periode uit het leven van een geniale kunstenaar.

€30.00
Code: HLE104
Aantal:

Kunst kijken in Frankfurt am Main

Lezing door Wouter van Romondt
Heerlen maandag 27 november 2017 om 14.00 uur
Heerlen Carbon 6 (voormalig CBS gebouw), Kloosterweg 1, Heerlen     
Prijs lezing: € 10,00

Deze lezing dient als voorbereiding op de tweedaagse kunstreis naar Frankfurt am Main op donderdag 28 en vrijdag 29 december 2017. Eerst maken we kennis met deze kunststad. U krijgt informatie over de belangrijkste bezienswaardigheden en ook over de moderne architectuur.  Eveneens besteden we aandacht aan het bezoek aan het fraaie Liebieghaus museum, een 19e eeuwse villa met een topcollectie Egyptische, Griekse, Romeinse en Middeleeuwse kunst.
Op de tweede dag bekijken we het beroemde Städeliches Museum, waar drie fantastische tentoonstellingen te zien zijn. Als eerste bekijken we het werk van Maria Sibylla Merian. De tentoonstelling heet “Tradition des Blumenbildes”. Ze was als jong meisje, geboren in Frankfurt,  al erg geïnteresseerd in het leven van insecten. Zij maakte hier prachtige zeer gedetailleerde tekeningen, aquarellen en gravures van.
Later zal zij meerdere boeken met haar prachtige werk uitgeven. Vooral na haar lange reis en tweejarig verblijf in Suriname ontstaat het boek “Metamorphosis Insectorum Surinamensium”.
Vervolgens besteden we aandacht aan de tentoonstelling “Es lebe die Malerei”. Een geweldige tentoonstelling van de vrienden Henri Matisse en Pierre Bonnard, giganten van de moderne kunst. In de lezing wordt ingegaan op de ontwikkeling van beide kunstenaars. Veel werk is ontstaan in het zonnige Zuid Frankrijk en we kunnen  dan ook genieten van de sfeer en kleurenpracht in hun werk. We zien interieurs, stillevens, landschappen en naakten.
Zowel de lezing als deze heerlijke reis zal u zeker bekoren door de afwisseling in het werk van de genoemde kunstenaars.

€10.00
Code: HLE105
Aantal:

Nederland

Lezing door Wouter van Romondt
Lezingencyclus over verrassend Nederland.
Heerlen woensdag om 14.00 uur   
Heerlen Carbon 6 (voormalig CBS gebouw), Kloosterweg 1,
Prijs lezingcyclus  € 30,00    

WANDELINGEN DOOR AMSTERDAM  – woensdag  07 maart 2018
Ons eigen land is nu onderwerp van deze mooie lezingencyclus. We beginnen met het verkennen van de magische kunststad Amsterdam. Via allerlei wijken bekijken we de hoogtepunten van elke buurt. We beginnen met de Nieuwe Zijde met het Centraal Station van Pierre Cuypers, de beurs van Berlage, de Dam met het Paleis, het Nationaal Monument en Madame Tussaud. Dan gaan we naar de Grachtengordel met de verschillende fraaie grachten, het Leidse Plein, het Rembrandplein, museum Willet-Holthuysen, de Blauwbrug en de Magere Brug, de Munttoren. Dan naar het Museumkwartier met het Rijsmuseum van Cuypers, het Stedelijk Museum, het Van Goghmuseum en het Concertgebouw. Natuurlijk bekijken we ook de collecties. Verder gaan we naar de Hermitage in het verbouwde Oude Mannenhuis. Ook de Universiteitsbuurt mag niet ontbreken. Hier bewonderen we het Trippenhuis, de Zuiderkerk, het Rembrandthuis, de Stopera, de Mozes en Aaronkerk, het Joods Historisch Museum en de Schreierstoren. Via Oud Zuid verlaten we deze fascinerende stad.
 
HET HOLLANDS CLASSICISME – woensdag 14 maart 2018
Deze lezing onderzoekt de periode van de 17de eeuw die wij de Barok noemen.  Men wilde, in tegenstelling tot Rembrandt, open en helder schilderen. Men vond de inspiratie in de Hoog Renaissance en de beeldhouwkunst der Antieken. Alleen het “fraaie” en het naakt uit de natuur moest worden nagevolgd met gelijkmatige belichting en gedetailleerde uitvoering. De onderwerpen vond men in de Bijbel en de Geschiedenis. Deze Historieschilderkunst stond het hoogst in de hiërarchie. De schilders moesten de mens overtuigend kunnen uitbeelden maar ook het weergeven van landschappen, stillevens en interieurs kunnen beheersen. Voorloper was Hendrik Golzius met zijn manieristische naakten. Bekende kunstenaars uit de schildersscholen van Amsterdam, Haarlem en Utrecht zijn Caesar van Everdingen, Salomon en Jan de Bray, Gerard van Honthorst, Pieter de Grebber en Jan van Bronchorst. Behalve in de schilderkunst is er ook sprake van Hollands Classicisme in de architectuur. Bekende architecten Jacob van Campen en Pieter Post schiepen onder meer het Paleis op de Dam, het Mauritshuis, Paleis Noordeinde en het stadhuis van Maastricht.
 
DE SCHILDERSGROEP DE PLOEG – HET GRONINGS EXPRESSIONISME –  woensdag 21 maart  2018
In 1918 werd door Jan Wiegers, Jan Altink, Alida Pott en Simon Steenmeyer de “Groninger Kunstkring de Ploeg” opgericht. Zij wilden de Groningse kunstwereld “ontginnen”, en hierbij is een ploeg nodig. In 1921 keert Jan Wiegers terug uit Davos waar hij de Duitse expressionistische schilder Ernst Ludwig Kirchner had leren kennen. Typerend voor zijn werk waren scherpe kleurcontrasten, hoekige lijnen en impulsieve penseelvoering. Samen met nieuwe leden Johan Dijkstra, Hendrik Werkman en Jan Jordens veranderde het Gronings landschap, in de open lucht geschilderd, in een fel contrasterende kleurenpracht. Ook portretten en stillevens werden op deze manier geschilderd. In dezelfde periode ontwikkelden Ploegleden Wobbe Alkema en Jan van der Zee een eigen geometrisch abstracte stijl van het constructivisme. Daarnaast verschenen er diverse uitgaven van de schildersgroep met vernieuwende druksels van Hendrik Werkman.

€30.00
Code: HLE206
Aantal:

Italië

Lezing door Wouter van Romondt
Een lezingencyclus over het mooie Italië en zijn kunst.
Heerlen woensdag 28 maart , 4 en 11 april 2018 van 14.00 – 15.30 uur     
Heerlen Carbon 6 (voormalig CBS gebouw), Kloosterweg 1, Heerlen
Prijs lezingencylcus:  € 30,00

WANDELINGEN DOOR ROME  – woensdag 28 maart
We beginnen met een wandeling door Rome. Allereerst bekijken we het klassieke Rome, de grote wereldmacht uit de oudheid. We zien de imposante tempelresten op het Forum Romanum, de triomfbogen en natuurlijk het befaamde Colosseum. Verder bekijken we een aantal prachtige musea met antieke schatten, schilderijen, beelden en mozaïeken. Daarnaast is er ook het religieuze Rome, de stad met de vier hoofdkerken: de Sint Pieter, San Giovanni in Laterano, Santa Maria Maggiore en de Sint Paulus buiten de muren. In Vaticaanstad bezoeken we de Vaticaanse Musea met de Stanze van Rafaël, de Sixtijnse Kapel en de vele zalen met antieke beelden, renaissance fresco’s en wandschilderingen. Na deze lezing wilt u dan ook nog maar een ding: morgen naar Rome, de eeuwige stad.

GIAN LORENZO BERNINI –  woensdag 4 april 201
Weer zo’n Italiaanse duizendpoot, schilder, architect en vooral beeldhouwer in de Romeinse Barok periode. Hij kon van marmer vlees maken, zo echt leken zij beelden. Hij schiep spectaculaire meesterwerken voor vier pausen namelijk Urbanus VIII, Innocentius X, Alexander VII en Clemens IX. Als architect werd hem de verbouwing van de Santa Bibiana toevertrouwd. Beroemd zijn zijn beeldhouwwerken voor Kardinaal Scipione Borghese: de David, Apollo en Daphne, Pluto en Proserpina en vele andere werken te bewonderen in de Galleria Borghese in Rome. In de Sint Pieter maakte hij het bronzen baldakijn boven het graf van Sint Petrus, het grafmonument voor paus Urbanus VIII en de troon van Petrus in de absis van de Sint Pieter. Verder ontwierp hij het plein voor de Sint Pieter evenals de colonnade versierd met vele beelden, de moederlijke armen van de kerk. Als we dan via de Engelenbrug, ook ontworpen door Bernini, op weg zijn naar zijn Vierstromenfontein op het Piazza Navona voor een lekkere cappuccino, verzuchten we diep onder de indruk: wat een kunstenaar.

DE EEUW VAN TITIAAN – woensdag 11 april 2018
Een lezing over de beroemde Venetiaanse kunstenaar, leerling van Gentile en Giovanni Bellini. Later ontmoette hij Giorgione van wie hij het meeste leerde zoals de zachte contouren, rustgevende composities en heldere kleuren. Hij werd bovendien snel beroemd als portretschilder, maker van fresco’s en prachtige naakten zoals de “Venus van Urbino”. In 1516 werd hij de officiële schilder van de Republiek Venetië. In deze periode schilderde hij de Tenhemelopneming van Maria in de Frari Kerk aldaar. In 1532 werd hij de hofschilder van keizer Karel V, die hem in de adelstand verhief. Op bezoek in Rome schilderde hij een fraai psychologisch portret van Paus Paulus III en zijn familie en bovendien de erotisch getinte Danae. Hij overleed op hoge leeftijd en werd begraven in de Frari Kerk. Hij was een ware Renaissance Prins der schilders.

€30.00
Code: HLE207
Aantal:

De ontwikkeling van de beeldhouwkunst

Lezing door Wouter van Romondt
Een lezingencyclus over de beeldhouwkunst.
Heerlen woensdag 18 april 2018 van 14.00 – 15.30 uur  
Heerlen Carbon 6 (voormalig CBS gebouw), Kloosterweg 1, Heerlen
Prijs lezingencylcus:  € 30,00  

MENS IN BEELD I – woensdag 18 april 2018  –
Deze eerste middag vormt een inleiding. Misschien ontmoeten we bij de Klassieken oude dierbare vrienden of maken we juist kennis met onbekenden. We zien de ingetogen beelden van de Romaanse en Gotische periode en haar vele inspiraties en invloeden. We volgen de beeldhouwkunst via de herleving van de Klassieken: de Renaissance en het Maniërisme. Dan beleven we via de formele sculpturen een enorme sprong vooruit tot aan de nieuwe tijd met de meesterlijke Rodin en zijn leerlingen.

MENS IN BEELD II  – woensdag 25 april 2018
De meesters van de 20e  eeuw komen in beeld. Vanaf de Art Nouveau en de exotische invloeden van de Art Deco zien we een nieuwe vormentaal van de mensfiguur ontstaan. Bourdelle, Maillol en Brancusi vinden een plek. Via het Kubisme met Picasso en Zadkine is de mensfiguur uit de Klassieken vogelvrij geworden. Giacometti wijst de weg. Alles kan en alles mag. Tot grote schrik van de kunstwereld.
 
MENS IN BEELD III – woensdag 02 Mei  2018
Hoe zien kunstenaars vanaf de jaren 50 de mensfiguur ?  Op welke manieren en vooral in alle mogelijke materialen vinden we de menselijke figuur terug in de nieuwe en nieuwste tijd ? In de 21e eeuw is o.a. kunststof maar ook eigen bloed het materiaal van een zelfportret. Juist nu in het Postmodernisme komt de mensfiguur weer terug in de kunst. Nieuwe sterren als Gormley, Ron Mueck en Marc Quinn vullen de museumzalen en wij staan er verbijsterd en verfrissend naar te staren.

€30.00
Code: HLE208
Aantal: